Per evitar aquestes situacions hem de posar en pràctica una sèrie de pautes simples per ajudar als nens a reincorporar-se a l’escola i a la rutina que això suposa. Si seguim aquestes pautes, sobretot, les rutines diàries arribarà un moment que el nen no necessitarà que nosaltres li diguem que ha de fer.
- Uns dies abans de començar l’escola seria convenient llevar als nens una miqueta més d’hora cada dia. D’aquesta manera evitarem que el canvi d’horari no sigui tant brusc.
- És important familiaritzar als nens amb els llibres que farà servir, el nou material abans de començar l’escola. Incorporar al nen paulatinament els aspectes de l’escola, d’aquesta manera els ajudem a adaptar-se a les normes i a les obligacions.
- Organitzar horaris amb una rutina clara i sistemàtica: la roba i motxilla preparar-la la nit anterior, esmorzar amb temps i tranquil·litat… d’aquesta manera els nens funcionen millor per fer les seves coses.
- Parlar als nens del inici de curs amb energia i optimisme. Mostrar que l’escola és un lloc positiu on fem coses bones: jugar, fer amics, diversió, créixer com a persones, aprendre coses noves… tot i que això suposi un esforç, treball i responsabilitats.
- Parlin dels seus amics, dels companys de classe, de les activitats i excursions que farà. Recordar-li els bons moments del curs passat.
- Procurar que abans de començar el cole, truqui per telèfon als seus amics o fins i tot, quedar alguna tarda per jugar i reprendre el contacte per explicar-se les aventures de l’estiu.
- Els primers dies d’escola, hauria d’acompanyar-lo. Intentar anar a buscar-ho a la sortida o trucar-lo per telèfon poc després per parlar amb ell i que li expliqui les coses que ha fet el primer dia. Això li donarà seguretat i confiança, sobretot, si el vostre fill comença en un nou centre.
- Mantenir una postura i relació personal amb els professors dels vostres fills basada en el respecte, el reconeixement, el seu valor com educador i com principi d’autoritat. En l’escola, mana el professor i els pares i fills no han de discutir aquest principi. Això no implica una cooperació en la qual podem matisar o criticar el que fan els professors, establir pautes d’ajuda i coordinació en comú però sense qüestionar la seva valia. La falta de sintonia professor – família no beneficia al seu fill.
- Una vegada començat el curs, establir un hàbit de treball i estudi a partir de la rutina de les tardes després de sortir de l’escola. Per exemple: primer berenem, després mirem mitja hora de televisió i després els deures. És molt important anar creant un ritme d’adaptació al treball segons l’edat del nen. Hem d’evitar que només arribar de l’escola no es posi a fer deures, sinó que primer ha de relaxar la ment fent altres coses.
- És important que s’interessi per les coses que fa el seu fill a l’aula, per les coses que estudia i aprèn. Comprova la seva evolució i adaptació mantenint reunions periòdiques amb els professors.
- COMPTE! Amb les activitats extraescolars. Són beneficioses però s’han de triar i programar-les tenint en compte les necessitats i interessos del nen. No pot ser una càrrega més que tregui temps d’oci i joc, sinó una ocasió per gaudir amb coses que els hi agrada i incrementin la seva autoestima.
No oblideu que tot a la vida té un costat positiu